I dette reisebrevet forteller Vilde om sitt opphold i Tanzania. Her har hun tatt bilde av en nysgjerrig giraff på safari. Foto: privat

Reisebrev fra Tanzania

Synes du vinteren har vært litt lang og kjip, mens du bare venter på våren? Fortvil ikke, her får du et reisebrev som kanskje kan varme deg litt og være til inspirasjon på tampen av semesteret. Reisebrevet kommer også hele veien fra Tanga i Tanzania.

Publisert i Studenthistorier Mandag 6. mai, 2024 - 09:51 | sist oppdatert Mandag 6. mai, 2024 - 14:57

Skrevet av: Vilde Sumstad, bachelorstudent i digital markedsføring og ledelse ved Oslo Nye Høyskole

First things first - hvorfor reisebrev fra Tanzania spør du? Jo, hvert år reiser en gjeng bachelorstudenter ned til Tanga i Tanzania, for å ha muligheten til å skrive bacheloren sin i fred og ro. Her får vi en pause fra hverdagen hjemme i Norge, og en mulighet til å fokusere på studiene. Men i tillegg til dette får vi også tid til fritid, veldedighet, trening, utflukter, lære om en ny kultur og få nye bekjentskaper, blant annet.

Studenter fra ONH som har reist til Tanzania
Sammen med en hyggelig gjeng studenter fra ONH, har Vilde (nummer tre fra venstre) skrevet på bacheloroppgaven sin i Tanga i Tanzania. Foto: Privat

I år var vi en gjeng på 13 stykker som var så heldige å få plass på studieoppholdet i Tanga. I år var vi en god blanding med studenter fra ulike studier, både nett- og stedlige studenter. Vi hadde studenter fra freds- og konfliktstudier, internasjonale relasjoner, anvendt psykologi, og psykologisk helsearbeid med oss. I tillegg var jeg med, som er student på digital markedsføring og ledelse. Dette er første gang en student fra instituttet for økonomi og administrasjon (ØKAD) er med. Dette var selvfølgelig veldig stas, og veldig gøy å få muligheten til og også representere ØKAD i en slik sammenheng.

Studieoppholdet varer i fire uker, og vi bor på TICC - Tanga International Competance Center. Her bodde det også mange sykepleierstudenter, som også var på utveksling. Det var både 2.-årsstudenter fra OsloMet, og 3.-årsstudenter fra ulike skoler rundt om i Norge. Vi fikk muligheten til å bli kjent med dem, og høre om deres erfaringer fra Tanga, som var veldig fint for flere av oss.

området på TICC i Tanzania
Vilde fikk skrive på bacheloroppgaven sin i fantastisk flotte omgivelser på TICC. Foto: Privat

Alle som reiste fra ONH har valgt ulike problemstillinger og innhold til bacheloroppgavene sine. Selv om vi ikke kunne hjelpe hverandre like mye med innholdet, hjalp det oss å kunne reflektere rundt oppgavene våre. Vi fikk muligheten til å diskutere med andre som ikke tar det samme studiet som oss, fikk øvd oss på å forklare innholdet på en forståelig måte, og reflektere rundt hvorfor vi ville skrive om det vi valgte.

I tillegg til å jobbe med studiene våre, var vi så heldige og ha swahilikurs og lære om språket deres fra en fantastisk lærer! Vi har også lært mye om TICC, hva de jobber med og for, og hvordan de hjelper samfunnet i Tanga. TICC ønsker å skape gode muligheter for de som bor i området. De jobber spesielt med eldrehjemmet og barnehjemmet der, og i tillegg satser de på psykisk helse og vil bedre denne for flere av innbyggerne. Vi fikk lov til å besøke både barnehjemmet og eldrehjemmet, og var med på aktiviteter de har der.

området på TICC i Tanzania
Studentene fikk også noen gode pauser underveis i bachelorskrivingen sin i Tanga. Foto: Privat

Vi tok oss også fri fra studiene for å kjenne litt på kulturen i Tanga og gjøre noe annet enn kun å skrive. Vi har fått dratt på fotballkamper og sett på den øverste ligaen i Tanzania, dratt ut og spist, vært på byens utested, badet og solt oss masse, og reiste på utflukt til sandbankene. Noen av oss reiste også på safari, og noen fikk også muligheten til å reise videre til Zanzibar enten under eller etter oppholdet i Tanga.

Bilde fra strandlivet under opphold i Tanzania
Det ble også tid til avslapping og strandliv etter bachelorskrivingen, da Vilde dro til Zanzibar i etterkant av oppholdet på TICC. Foto: Privat

Underveis i oppholdet har vi også deltatt på aktiviteter til inntekt for TICC. De har arrangert blant annet sykkeltur til sentrum, fotball- og volleyballturnering, afrikansk dans og veldedighetsløp.

sebraer på safari
Det ble også tid til safari under oppholdet, hvor Vilde blant annet fikk se en sebra-familie. Foto: Privat

Dette har vært en veldig givende tur hvor vi har fått blitt godt kjent med gruppa vår, skapt gode minner og fått lære mye om kulturen i Tanga og Tanzania. Jeg er utrolig takknemlig for muligheten til å reise nedover, og jeg anbefaler alle å søke om de har muligheten til å dra.